5 Ponturi pentru perioada de căldură și umiditate extremă

Deși nu pare, vara asta este una dintre cele mai călduroase din ultimii ani. Problema cea mare nu este temperatura în sine ci și nivelul ridicat de umiditate din aer. Corpul uman are un sistem de răcire ingenios: dacă e foarte cald, ea umezește pielea prin transpirație. Transpirația se evaporează, iar procesul de evaporate (precum bine vă aduceți aminte de la orele de fizică din școală) consumă energie, deci răcește suprafața corpului – pielea. Cu cât umiditatea din aer este mai mare, transpirația se evaporează cu atât mai greu, reducând semnificativ eficiența sistemului de răcire a corpului. Iar această ineficiență duce nu doar la și mai multă transpirație dar și la creșterea temperaturii organismului, ceea ce poate acea numeroase efecte  negative asupra sănătății: crampe musculare, senzație de amețeală, greață, bătaie rapidă a inimii. În cele din urmă, corpul ajunge într-o stare periculoasă cunoscută drept extenuare de la căldură sau chiar insolație, ceea ce poate dăuna serios organelor interne, poate cauza o stare de șoc, și poate dăuna serios creierului.

Iată, în schimb, câteva ponturi care pot preveni apariția acestor simptome neplăcute și periculoase:

I. Stai înăuntru

În perioadele de căldură extremă este recomandat să eviți activitățile în aer liber. Asta nu înseamnă că trebuie să stai închis toată ziua între patru pereți, ascuns de orice rază de soare. Dar dacă temperaturile chiar devin extreme, e o idee bună să îți amâni pe cât posibil sarcinile și să te închizi.

Dacă stai în casă sau la birou, pornește aerul condiționat (setează-l la o temperatură de câteva grade sub cea din afara casei), trage perdelele, și evită pe cât posibil efortul fizic.

Dacă nu ai aparat de aer condiționat, asigură-te că locuința sau biroul tău este bine aerisit, trage perdelele, și fă dușuri călduțe oricând simți nevoia.

II. Umbra

Încearcă să-ți rezolvi treburile în orele dimineții, când încă nu e foarte cald. Dacă trebuie, totuși, să ieși din casă, alege totdeauna ruta cu cea mai multă umbră (preferabil de la copaci).

III. Supermarket vs umiditate

Supermarketurile, hypermarketurile, dar chiar și magazinele de proximitate mai mari sunt dotate cu aer condiționat sau de climatizare, după caz. Dacă simți că umiditatea și temperatura te copleșesc, intră într-una pentru câteva minute ca să te răcorești. Nu trebuie să cumperi nimic – o plimbare de câteva minute în magazin cu coșul în mână înseamnă deja alinare pentru corpul tău supraîncălzit.

IV. Bea

Bea multe lichide – transpirația abundentă te poate deshidrata mai repede decât crezi. Evită, în schimb, băuturile alcoolice, cu cafeină sau cu zahăr mult precum sucurile. Apa este cea mai bună alegere. De asemenea, încearcă să consumi electroliți pentru a menține echilibrul în organismul tău (corpul pierde sare și diverse alte substanțe prin transpirație). Cea mai simplă metodă pentru aceasta este să adaugi un vârf de cuțit de sare la apa pe care o bei. Probabil nici nu vei simți gustul.

V. Hai la pădure

pădure vs umiditate

Nu în ultimul rând, încearcă să petreci cât mai mult timp printre copaci. Pădurea reglează temperatura aerului – ea este totdeauna răcoroasă, deci locul perfect unde poți să fugi de căldură. Dacă mai e și un lac sau un râu în zonă unde să te poți scălda în caz de nevoie, cu atât mai bine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.