Necesarul de apă: Cât lichid trebuie să bei pe zi

bea apă destulă

Consumul de lichide (în special apă) este numită de foarte multe surse cheia sănătății – ceea ce este și logic, având în vedere că organismul nostru nu poate supraviețui fără ea. Corpul uman este compus din apă în proporție de 55-65% din apă, apă care părăsește corpul în diferite moduri, cum ar fi urina și transpirația. Rezervele de apă trebuie refăcute constant pentru a menține corpul într-o stare de funcționare pe termen lung.

Există o chestiune, însă, asupra căreia sursele nu ajung la un consens: câtă apă (sau alte lichide – mai pe larg mai jos) trebuie să consumi pe zi pentru a menține sănătatea corpului tău?

Pentru ce are corpul tău nevoie de apă?

Pentru… orice. De la funcții „banale” precum digestia, menținerea temperaturii corpului sau eliminarea de diferite toxine și metaboliți până la menținerea articulațiilor într-o stare bună de funcționare, protejarea măduvei spinării, și menținerea funcțiilor vitale la nivel celular.

Deshidratarea – lipsa acută de apă din organism – poate duce la stări periculoase, contribuie la apariția insolației și, în forma ei severă, poate cauza halucinații, comă, chiar și moarte.

Ce lichide să consumi?

În general, apa curată este cea mai bună alegere.

Sucurile cu conținut de zahăr sau îndulcitori vin, de obicei, cu coloranți, conservanți și arome, fiecare cu efectul său – de obicei malefic – asupra organismului. Sucurile cu conținut de cafeină sunt și ele nepotrivite deoarece cafeina are efect diuretic.

Băuturile alcoolice au și ele un efect similar – promovează eliminarea de apă din organism. De aceea, este recomandat ca pentru fiecare pahar de bere consumată să bei și un pahar de apă (astfel poți reduce chiar mahmureala de a doua zi dimineață).

Ceaiurile de plante și fructe (de preferință neîndulcite) sunt și ele o alegere bună. Atenție, însă: ceaiul negru și verde conține cafeină.

Câtă apă trebuie să bei într-o zi?

Cred că ai auzit de multe ori fraza „pentru o viață sănătoasă, consumați cel puțin doi litri de apă pe zi”. Fraza este, în parte, corectă, dar este prea simplificată și nu se aplică tuturor. Dacă, de obicei, bei puțin (și elimini puțină apă peste zi), nu este recomandat să te forțezi să bei mult – dacă faci asta, ai putea vărsa, ceea ce este nu doar neplăcut dar și nesănătos. Iar să te forțezi să bei doar doi litri când e clar că ai nevoie de mai mult este și ea o alegere nefericită.

Regula de bază este să bei de fiecare dată când începi să simți sete. Organismul tău îți dă semnale clare – inițial, simți setea în gât, ulterior în gură și chiar în ochi. Bea apă de la primele semne date de corpul tău și totul va fi bine.

Un om obișnuit pierde zilnic între 2 și 3 litri de apă prin urină, transpirație, și respirație (când vezi că gura îți scoate aburi în iarnă, să știi că acel abur este de apă). Această cantitate trebuie introdusă în corp zilnic pentru a preveni deshidratarea.

În vară, mai ales dacă temperaturile sunt foarte ridicate (deci transpiri abundent) e important să bei mai des – nu neapărat și mai mult, însă, . Nu ignora semnalele corpului tău nici iarna – deși transpiri mai puțin, este important să bei destul pentru a-ți menține corpul sănătos.

Munca fizică, sporturile, sauna, trasul de fiare la sală cresc pierderea de apă a corpului tău, deci e important să bei destul dacă acestea fac parte din rutina ta zilnică. Pentru unii, asta poate însemna chiar un necesar de 4 litri de apă în fiecare zi, pentru alții, nici doi litri în 24 de ore.

La final, un sfat: dacă începi să simți că ți-e sete bea imediat. Nu aștepta să-ți simți gura și ochii uscați.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.